2015. május 22., péntek

Almásy Csilla - Gerinckoncepció írása...

"TUDTAD? 
Azt, hogy egy izom túlfeszül, több minden is okozhatja. Először is, vannak olyan izmok, amelyek szövettani felépítésükből és a testen való elhelyezkedésükből adódóan rövidülésre, zsugorodásra, túlfeszülésre hajlamosak. Ezeknek a nyújtására sokkal nagyobb figyelmet kell fordítanunk, mert ha még nem is erősítjük őket külön gyakorlatokkal, akkor is feszessé válhatnak. 

A másik lehetőség, hogy valamely izom (A) nem kielégítő működése miatt, a vele szinergizmusban működő izom (B) átveszi a funkcióját. Mivel B izomnak van saját feladata is, mondhatjuk, hogy így két munkát lát el egyszerre: a sajátját + A izomét. Ennek egyértelmű eredménye B izom túlterhelése. Lássuk ezt egy konkrét példával! Nagyon gyakori probléma, hogy a comb hátulsó részén kábelszerűen feszesek az izmok. És hiába a sok nyújtás, nem akar az állapotuk változni, javulni. Sőt! Elég gyakori ilyenkor a sportoló hamstring-szakadása. Érdemes ilyenkor körülnézni a környező izmoknál! 

A comb hajlító izmai, a hamstringek (B) szinergizmusban állnak a nagyfarizommal (A). A csípő ízület feszítésében (láb hátra emelésében) segítik azt. Ha a nagyfarizom (A) valamiért nem működik megfelelően, akkor a hamstringek (B) kénytelenek besegíteni neki, ami előbb-utóbb a hamstringek (B) túlfeszüléséhez fog vezetni. És akkor hiába a sok nyújtás, nem fog helyreállni a rend, mivel állandóan helyettesíteniük kell a nagyfarizmot. Ez az eset áll fenn, ha a nagyfarizom valami miatt túl gyenge. Ez lehet azért, mert a) alapból egy gyengülésre hajlamos izom (elüljük szegényt rendesen), b) a csípő előtti csípőhaljító izmok megrövidülnek (rövidülésre hajlamosak amúgy is és a sok üléstől meg is szokott rövidülni). Ha ez utóbbi történik, akkor a csípőhajlítók túlzott előre húzása miatt a nagyfarizom gátlás alá kerül és nem tud megfelelően működni (még ha feszes, kemény fenékről is van szó!). Ilyenkor egy megoldás van: jönnek a hamstringek (B) és kisegítik a nagyfarizmot (A). Nos, ilyenkor tényleg hiábavaló a hamstringek (B) stretchingje, mert újra és újra be fognak feszülni a túlmunka miatt. 

Megoldás: 
1. A csípőhajlító izmok nyújtása 
2. Nagyfarizom erősítése (lehetőleg a hamstringek kizárásával) 
3. Hamstringek nyújtása 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése