2013. január 9., szerda

Súlygyarapodás az áldott állapot alatt

Egy kedves Olvasóm kérte, ha lehet, írjak picit a terhesség alatti súlygyarapodásról.

Amival való áldott állapotomhoz, súlygyarapodás szempontjából, sok hozzáfűzni való nincs, nem figyeltem oda, mindent ettem, nem sportoltam...Végeredményt mindenki láthatta. Sajnos.:(

Pancival már tudatos voltam, de nem vontam el semmit. Úgy gondoltam annyit nem ér, ettem mindent, de módjával. Próbáltam előtérbe helyezni a zöldség, gyümölcs, tejtermék, tk. gabonákat, húsokat, de ha fagyit kívántam azt is ettem. Hiszem, hogy tényleg több kell ilyenkor egy nő  szervezetének, de nem dupla annyi, ezt azért az évtizedek során már beláttuk. Régen volt az divat, hogy azt mondták a Kismamáknak, dupla annyit kell, hogy egyenek.

Pancival tornáztam, heti 3-4 szer. Csak a Réka féle Kismama tornát csináltam. Sokan nem értették, előtte napi szinten 20-40-60 perceket tornáztam. Többen végig Réka "rendes" mozgásanyagát csinálják, én nem mertem. Nekem nem ért annyit, hogy baj legyen. Hozzáteszem, a Kismama torna nagyon jól esett, de elég is volt.

15 kg-t híztam, mikor Panci 4-5 hónapos volt, már súlyomnál voltam.

A legnehezebb nekem a szopi alatti időszak volt, mind  a kétszer. Én akkor nagyon kívánós voltam. Amival 8 kg körül híztam is ekkor, Pancival semmit. De ehhez kellett az önmegtartóztatás. Nem elhinni, hogy az édességtől lesz több a tejünk, meg együnk meg mindent, ráadásul mindenből sokat. Helyette sokat ittam és minőségi ételeket fogyasztottam. Tovább is volt tejem másodjára!

Számomra nagyon érdekes számítást találtam: 

"A BMI-t úgy tudod kiszámolni, hogy a testtömeget elosztod a méterben mért testmagasság négyzetével. Ha pl. 170 cm magas és 60 kg vagy, akkor az 1,7 négyzetét kell venned (tehát 1,7×1,7=2,89) és ezzel elosztani a 60-at, azaz 60/2,89=20.7 

Ha az eredmény 18,5 alatt van, akkor alultápláltságról beszélünk, ez esetben 12 kg feletti hízás is normálisnak számít.
18,5-24,9 között normál testtömegről beszélünk, 
ez esetben 9-12 kg közötti hízás az ideális.
25-29,9 között túlsúlyról beszélünk, 
ez esetben 6-11 kg hízás számít normálisnak.
30 felett elhízásról beszélünk, 
ilyen esetben 5-9 kg hízás az ideális.

De az sem jelent problémát, ha az anya mindössze 1-2 kilót szed fel a terhesség folyamán, tehát gyakorlatilag inkább fogy, mint hízik."

Én magamból kiindulva azt mondom egy átlagos testalkatnál 12-14, adott esetben 16 kg hízás még elfogadható kategória, mert abból 6-8 kg lemegy a szülésnél, a többit meg szépen le lehet adni, mégsem több 10-20-30 kg a felesleg.

A mai társadalomban már már "elvárás", hogy egy nő ne hízzon a terhesség alatt és szülés után legyen csúcsformában rögtön...miért? Nem kell, egy normális folyamat ha változik a testünk, szélesedik a csípőnk és felszedünk pár kilót!

Itt teszem még hozzá, bizony nagyon fontos, hogy ideális testsúllyal essünk teherbe...a változások is teljesen máshogy mennek ilyenkor végbe a testünkben. Hisz így egészséges testben, egészséges ki élet fejlődik!:)

Én láttam és éreztem a különbséget, megmutatom nektek is:

Amival 8 hónaposan és Pancival 7 hónaposan...


Szülés után...Ami után 5, Panci után 3 hónappal:



Azt érdemes végig gondolni, hogy mind a kétszer 15 kg-t híztam! Csak nem mindegy honnan indultam és hova jutottam... 

Ideális súllyal teherbe esni, terhesség alatt enni mindent módjával (minőségi ételeket) és heti 3-4 szer könnyítve, adott esetben Kismama tornára mozogni!!! Nekem ez jött be.:)

De itt teszem hozzá, ha így, ha úgy mindig boldog voltam, mert Kismamának és Anyának lenni, ennél nagyobb áldás és csoda nincs a világon!:))

3 megjegyzés:

  1. Drága Nonó!
    Én kismamaként is követtem az írásaidat. Bizony nem vagyunk egyformák. Én túlsúllyal kezdtem a terhességem, szüléskor 20 kg volt rajtam, korházból kijőve 3. Szoptattam, szoptatni akartam. Ha nem ettem kenyeret nem volt tej. Krumpli, rizs, stb. Szénhidrát. Ugyanis a tej legfőbb összetevője a szénhidrát. (az agy motorja)Én a diétát apasztáshoz használom. most 14 hónapos a kissrác és a reggelit úgy hagytuk el, hogy nem vacsizom, vagy csak fehérje, hogy ne legyen szénhidrát. 1 hét alatt elment a tej. Ma már csak este szopik, az még összejön, de nagyon kevés, mert én is fogyizok, és tornázok. Mindig csodálattal olvastam a szülés után 2 -3 hónappal visszanyert alakokról. A szoptatás időszaka nem erről szól. Sajnos te sem hangsúlyozod eléggé, hogy nem szoptattál. Ami nem baj, csak azt látom, hogy az anyukák nagy része ott esik a gödörbe, hogy ezt a "nem mellékes" apróságot figyelmen kívül hagyja, és kétségbe esve küzdenek. Szoptassanak nyugodtan, és majd ha elmúlt a 6 hónap gőzerővel álljanak neki fogyózni.
    Valóban nem tudunk erről a témáról eleget beszélni. Sajnos egy ilyen világban élünk.
    Üdv:Rozi

    VálaszTörlés
  2. Ezen a linken szerintem nagyon sok hasznos, orvos által összeállított infót találtok a terhesség és szoptatás alatti étkezésekkel kapcsolatban. Ha jól tudom, a SOTE szülésfelkészítő tanfolyamán használták a ppt-t.

    http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fsotepedia.hu%2F_media%2Fetk%2Ftargyak%2Fgyakorlati_dietetika%2Fvarandos_es_szoptato_anyak_dietetikaja.ppt&ei=NY3uUMmeLsfktQaPuYDYDA&usg=AFQjCNF_R8TpuKR_l2zo4Hs1xrESoDIy2A&sig2=bCsuQEE3TIyEL1OZE-CDtQ&bvm=bv.1357700187,d.Yms

    VálaszTörlés
  3. "A legnehezebb nekem a szopi alatti időszak volt, mind a kétszer. Én akkor nagyon kívánós voltam. Amival 8 kg körül híztam is ekkor, Pancival semmit. De ehhez kellett az önmegtartóztatás. Nem elhinni, hogy az édességtől lesz több a tejünk, meg együnk meg mindent, ráadásul mindenből sokat. Helyette sokat ittam és minőségi ételeket fogyasztottam. Tovább is volt tejem másodjára!"
    Ezt írta Nonó, ebből nekem pont az jön le, hogy szoptatott. És nem azt írta, hogy kerülte a szénhidrátot, hanem MINŐSÉGI ÉTELEKET EVETT. Gondolom teljes kiőrlésű/tönkölylisztes péksütiket, kenyeret, sok gyümölcsöt. Nem kenyér-krumpli-rizs zabálással lehet kizárólag bevinni a szénhidrátot, hanem az előbb említett egészséges alternatíváikkal is. Pont ő az, aki szerintem nagyon korrekt módon áll a dolgokhoz és mindenkit a változatos étkezésre bátorít, túlzások és lemondások nélkül, szóval nem is értem az első kommentet.

    VálaszTörlés